Przejście na napęd elektryczny stanowi realną odpowiedź na stojące przed nami wyzwania związane z ochroną klimatu. Odzyskiwanie energii podczas hamowania zapewnia efektywność energetyczną nieosiągalną dla silników spalinowych. Zapewnia także niezrównaną przyjemność cichej jazdy i dostępności pełnego momentu obrotowego już przy lekkim wciśnięciu pedału przyśpieszenia. Samochody elektryczne mogą poruszać się pasami wydzielonymi dla autobusów a także nie obowiązują ich również ograniczenia wjazdu do centrów miast nałożone na konwencjonalne samochody…
.
AUDI e-tron
e-tron to pierwszy w pełni elektryczny samochód AUDI. Potężnie wyglądający sportowy SUV umiejętnie łączy dużą przestrzeń z komfortem samochodu luksusowego. Zapewnia świetne osiągi – zasięg powyżej 400 km i możliwość szybkiego ładowania mocą aż 150 kW. Dwa elektryczne silniki – z przodu i z tyłu – generują łączną moc systemową na poziomie nawet 300 kW, rozpędzając tego pełnowymiarowego SUV-a od 0 do 100 km/h w niespełna 6 sekund. W Audi e-tron maksymalny moment obrotowy jest dostępny od razu, zapewniając wyjątkowe wrażenia już przy ruszaniu. Samochód ten jest gotowy na każdą podróż. Ładowanie jest proste: może odbywać się za pośrednictwem domowego gniazdka, instalacji w garażu oraz w trasie – na stacjach ładujących. To auto to dobry ruch w kierunku podróży międzymiastowych a nawet wakacyjnych.
Mercedes EQC
Ekskluzywny SUV ze stajni Mercedesa. Ma napęd wszystkich kół (silniki z przodu i z tyłu), akumulator w podłodze (650 kg) i gabaryty zbliżone do klasy GLC. Jedna wersja układu napędowego, pokładowa ładowarka o mocy 7,4 kW, możliwość ładowania prądem stałym o mocy do 110 kW. W wyposażeniu m.in. system komend głosowych („Hej, Mercedes”) i olbrzymie ekrany MBUX. Zasięg wynosi 417 km według normy WLTP. W kwestii ładowania: EQC jest w stanie uzupełnić energię w przedziale 10-80% stanu naładowania w 40-minut z ładowarki CCS Combo o mocy 110 kW.
Jaguar I-Pace
Podobnie jak konkurenci (Audi, Mercedes i nieobecna na naszym rynku Tesla), Jaguar przy każdej osi montuje po jednym silniku elektrycznym, zaś baterie umieszcza w podłodze. Dzięki temu uzyskujemy napęd e-AWD, który bez problemów przenosi ogromną moc na koła. Zawieszenie pneumatyczne Jaguar oferuje w opcji, dzięki niemu auto może pokonywać… brody o głębokości 50 cm (w końcu w tym samym koncernie znajduje się Land Rover). Nawet w najmniej korzystnych dla elektryków warunkach jazdy (autostrada) energii powinno wystarczyć na ok. 300 km
Porsche Taycan
Producent prezentuje kolejne wersje – Turbo S (z overboostem 761 KM!) Turbo (680 KM) i 4S (do 571 KM, zależnie od baterii – Performance/Plus). Wszystkie mają elektryczny napęd 4×4 (po jednym silniku dla każdej osi), ale w tym przypadku silniki mają odmienne charakterystyki. Napięcie systemowe w tym aucie to 800 V (normą jest maks. 400 V), co przekłada się na moc silników i możliwość ładowania prądem o szczytowej mocy… 270 kW! Poza tym przy tylnej osi pracuje dwubiegowa przekładnia redukcyjna. Zasięg deklarowany ok. 500km.
Ford Mustang Mach-E.
Nowy, w pełni elektryczny SUV. Moc, temperament i radość prowadzenia. Nawet do 600 km na jednym ładowaniu – ma się wkrótce pojawić.
SEAT Mii Electric
SEAT Mii Electric to pierwszy, seryjnie produkowany samochód elektryczny hiszpańsko/volkswagenowej marki. Karoseria Mii Electric jest identyczna jak wersja spalinowa. Przemodelowano delikatnie wnętrze a w zasadzie tylko kokpit. Pod względem technicznym jest natomiast zupełnie nowym samochodem. Auto napędza 82-konny napędowy zespół elektryczny o maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm. Bateria o pojemności 36,8 kWh zapewnia zasięg ok. 260 km. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 12,5 sekundy..
Renault Twizy
Twizy to miejski, czterokołowy, dwumiejscowy, w pełni elektryczny pojazd. Silnik o mocy 13 kW (17 KM), zapewnia poruszanie się z prędkością do 80 km/h. Ładowany tylko z tradycyjnego gniazdka, akumulator o pojemności 6,1 kWh można uzupełnić w ciągu 3 godzin. Zasięg na jednym ładowaniu w granicach 80-100 km. Cztery hamulce tarczowe, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa oraz poduszka powietrzna kierowcy. Za dopłatą drzwi „skrzydła motyla”.
Renault Zoe – po liftingu w 2019r
Trzecia generacja flagowego modelu Renault, najlepiej sprzedającego się miejskiego samochodu elektrycznego na rynku europejskim. Zoe wyposażona jest w baterię trakcyjną o pojemności 52 kWh która zapewnia zasięg do 395 km. Cyfrowy zespół zegarów i wskaźników oraz wiele systemów wspomagania prowadzenia ADAS, oświetlenie w 100% LED-owe. Systemy wspomagania prowadzenia, parkowania i bezpieczeństwa, 10-calowy cyfrowy wyświetlacz wskaźników i zegarów, system multimedialny RENAULT EASY LINK z dostępem do usług online oraz nowy tryb do jazdy w mieście „B-mode”.
Renault Kangoo ZE
Renault Kangoo ZE, występuje w podobnych konfiguracjach jak jego wersja spalinowa: dwu (dostawczy) lub 5-osobowa kombinacja miejsc, dwie długości. Ładowność do 650kg. Kangoo Z.E. dysponuje akumulatorem trakcyjnym Z.E. 33 (33 kWh) i nowym silnikiem 44 kW, pozwalającymi uzyskać zasięg do 200 km w zależności od temperatury na zewnątrz. Nowa ładowarka o mocy 7 kW umożliwia pełne ładowanie Kangoo ZE w ciągu 6 godzin i dłuższy o 35 km zasięg już po 1 godzinie ładowania. Systemy wspomagania prowadzenia, które pozwalają zoptymalizować zasięg i obniżyć zużycie energii, a także zaprogramować alarmy dotyczące stanu naładowania akumulatora trakcyjnego. Pompa ciepła sprzężona z układem klimatyzacji zapewnia komfort cieplny bez zmniejszania zasięgu.
DS 3 CROSSBACK E-TENSE
Pierwszy SUV klasy B premium z napędem elektrycznym z ekskluzywnym wnętrzem. Zbudowany na innowacyjnej platformie wielonapędowej oferuje ten sam komfort co inne modele marki DS Automobiles. Dodatkowo ma wszelkie zalety napędu elektrycznego E-TENSE, zdobywcy mistrzowskiego tytułu w Formule E w 2019 roku. Silnik o mocy 100 kW i akumulator 50 zapewnia zasięg 320 km zgodnie z WLTP. 80% zasięgu można uzyskać w 30 minut korzystając ze stacji ładowania o mocy 100 kW.
Renault Master Z.E.
Duży samochód dostawczy, w 100% elektryczny, z zasięgiem 120 km do dostaw tzw. „ostatniej mili” z centrów dystrybucyjnych do centrum miasta. Silnik o mocy 57 kW z maksymalnym momentem obrotowym 225 Nm. Hamowanie z odzyskiwaniem energii, tryb Eco (mniej dynamiczne przyspieszenia i prędkość maksymalna ograniczona do 80 km/h), pozwala zoptymalizować zasięg. Korzystając z naściennego terminala ładowania Wallbox 32 A/7 kW można w pełni doładować Mastera Z.E. w ciągu zaledwie sześciu godzin. Dzięki aplikacji Z.E. Trip2, można znaleźć terminale ładowania z informacją o ich dostępności w czasie rzeczywistym. Szeroka paleta możliwości zabudowy nadwozia.
Volkswagen e-UP!
Baterie mają 32,3 kWh i umożliwiają zasięg ok. 250 km. Czas ładowania do 80% – 60 minut. Do wyboru: 7 kolorów nadwozia, 2 kolory dachu, 3 rodzaje obręczy kół w rozmiarze od 14 do 16 cali oraz 2 wzory tapicerki siedzeń.
Volkswagen ID.3
Baterie mają 32,3 kWh i umożliwiają zasięg ok. 250 km. Czas ładowania do 80% – 60 minut. Do wyboru: 7 kolorów nadwozia, 2 kolory dachu, 3 rodzaje obręczy kół w rozmiarze od 14 do 16 cali oraz 2 wzory tapicerki siedzeń.
Volkswagen e-Golf
Baterie mają 32,3 kWh i umożliwiają zasięg ok. 250 km. Czas ładowania do 80% – 60 minut. Do wyboru: 7 kolorów nadwozia, 2 kolory dachu, 3 rodzaje obręczy kół w rozmiarze od 14 do 16 cali oraz 2 wzory tapicerki siedzeń.
Volkswagen e-Crafter
Samochód produkowany w Polsce. Baterie i silnik, to elementy wspólne z e-Golfem, pozwalające na przejechanie ok. 170 km. Oferowany jest w tylko jednej wersji nadwozia.
Smart EQ ForTwo
Po modernizacji/(faceliftingu) w 2019 pojawił się nowy wygląd pasa przedniego. Nowe są design lamp z przodu oraz z tyłu teraz w technologii LED. Samochód oferowany jest wyłącznie jako elektryczny z nową nomenklaturą nazewnictwa czyli smart EQ fortwo. Dwuosobowe mikroauto występuje w dwóch wersjach: coupe lub kabriolet. Pełny zasięg auta według normy WLTP to około 120km, zaś prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 130 km/h.
Smart EQ forfour
W wersji na rok 2020 poza zmianą stylistyki zewnętrznej poprawiono wnętrze, multimedia i integrację ze środowiskiem smartfonów. Przewidziano odmiany: Passion, Pulse and Prime. Smart Forfour może zabrać na pokład 4 osoby. Silnik umieszczony jest z tyłu auta, zasięg do 153 km.
Opel Corsa-e
Opel rozpoczął sprzedaż Corsy nowej generacji jako w pełni funkcjonalnego małego auta w wersji elektrycznej. Corsa-e ma klasyczny przedni układ napędowy, akumulatory (w dwóch pakietach) znalazły się pod podłogą. Oferta rynkowa obejmuje jedną wersję układu napędowego i dwie odmiany wyposażeniowe: Edition i Elegance. Na bogatej liście opcji m.in. mocniejsza ładowarka pokładowa (11 kW zamiast 7,2 kW), dodatkowe kable do ładowania oraz klasyczne elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo. Corsa-e jest dynamiczna: przyspiesza do 100 km/h w 8,1 sekundy, zasięg na poziomie 330 km (według WLTP). Zainstalowana bateria (objęta 8-letnią gwarancją) jest bardzo duża – ma pojemność 50 kWh. Producent twierdzi, że jej naładowanie do 80 proc. zajmuje około pół godziny. Corsa-e może być ładowana na wszystkie możliwe sposoby: przez kabel, z ładowarki naściennej lub na stacji szybkiego ładowania.
Peugeot e-208
340 km zasięgu (WLTP) i 30 min, by odzyskać 80% zasięgu. Pod względem technicznym to bliski krewny elektrycznej wersji Opla Corsy. Co ciekawe, to najbardziej dynamiczna, ale jednocześnie najwolniejsza wersja Peugeota 208. Seryjnie auto jest wyposażone w ładowarkę o mocy 7,4 kW (za dopłatą 1500 zł można zamienić ją na 11 kW) oraz gniazdo do podłączenia wtyczki CCS.
Peugeot e-2008
Nowy kompaktowy SUV z gamy samochodów elektrycznych Peugeot. Styl potwierdzający moc i sportowy charakter. System i-Cockpit® 3D oferuje nową e-mobilność. Silnik o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 260 Nm zapewnia błyskawiczne przyspieszenie oraz przyjemną, płynną, dynamiczną i cichą jazdę. Bateria o pojemności 50 kWh zapewnia zasięg 310 km WLTP. Akumulator ma 8-letnią gwarancję lub do przebiegu 160 tys. km na 70% pojemności ładowania.
BMW i3
Od 0 do 100 km/h: w BMW i3 wystarczy tylko 6,9 s. Pełen moment obrotowy już na pierwszych metrach. Silnik o mocy 184 KM (135 kW) i momencie obrotowym 270 Nm. Zwinność i elastyczność aż do prędkości maksymalnej 160 km/h. Zasięg BMW i3 wynosi 260 km. Niedawna modernizacja przyniosła powiększenie pojemności baterii do 42,2 kWh. Zrezygnowano z opcjonalnej wersji z Range Extenderem (silnik spalinowy w roli generatora). Samochód jest pozbawiony środkowego słupka.
MINI Cooper SE
Przyszłość należy do jazdy elektrycznej także w MINI. Zasięg ok. 180km, przyśpieszenie 0-100km/h w 7,3 s.
Nissan Leaf
Czołowy model europejskiego rynku samochodów elektrycznych. Obecnie to 2. generacja modelu. Samochód klasyfikowany jako do miasta w wersji 40kWh o zasięgu ok. 270km. Ostatnie lata przyniosły uzupełnienie oferty o mocniejszy wariant Leaf e+ ( 217 kM) z baterią powiększoną do 62 kWh co przy zapotrzebowaniu na energię 18 kWh/100 km zwiększa zasięg do 385 km. W wersji 40kWh ładowarka pokładowa o mocy 3,6 kW, w wersji 62kWh – ładowarka 6,6 kW. Szeroki wybór wyposażenia (wersje Acenta, N-Connecta, Tekna) i dodatków.
Nissan e-NV200
Auto występuje w dwóch wersjach: towarowej e-NV200 Van i osobowej e-NV200 Evalia . Odmianę osobową można doposażyć w trzeci rząd siedzeń Auta różnią się też dostępem do bagażnika: Evalia ma unoszoną do góry klapę, zaś wersja dostawcza – dwuskrzydłowe drzwi asymetryczne. Auto wyposażono w baterię o pojemności 40 kWh (pod podłogą), gabaryty mają wpływ na spore zużycie energii i zasięg ok. 200 km (w mieście rośnie do 301 km). Ładowarka pokładowa ma niezłą moc 6,6 kW, e-NV200 można też ładować na szybkich stacjach (złącze Typ 2 i CHAdeMO). Elementy układu elektrycznego są chronione przez 5 lat lub 100 tys. km, zaś za pojemność baterii producent odpowiada przez 8 lat lub do przebiegu 160 tys. km.
Kia e-Soul
Nowa Kia e-Soul jest dostępna z dwoma zaawansowanymi, jednostkami napędowymi, które umożliwiają pokonanie dystansu aż do 452 km na jednym ładowaniu. Bateria nowej generacji w e-Soul została wyprodukowana zgodnie ze standardami wydajności obowiązującymi w Europie. Model został także wyposażony technologię szybkiego ładowania w standardzie CCS. Soul będzie występował tylko w wersji elektrycznej. Rozwiązania techniczne są zbliżone do tych w e-Niro i elektrycznym Hyundaiu Konie. Ładowarka pokładowa ma 7,2 kW, a układ ładowania wyposażono w złącze CCS (możliwość „przyjęcia” nawet 100 kW). Na minus: brak możliwości holowania przyczepy.
Kia e-Niro
Crossover większy od Soula, ale z bardzo zbliżonymi podzespołami technicznymi – umieszczonym z przodu modułem napędowym (silnik, falownik, przekładnia redukcyjna) oraz akumulatorami pod podłogą kabiny. Także tu są stosowane dwie wersje silnika i akumulatorów (39,2 kWh, 136 KM lub 64 kWh i 204 KM). Samochód nie ma w opcji napędu 4×4, ale ma nieco podwyższony prześwit (155 mm). Napędzana prądem wersja Niro dysponuje zasięgiem ok. 450 km.
Hyundai Ioniq
Elektryczna wersja Ioniqa to ukoronowanie palety tego ekologicznego kompaktu – oprócz niej są też hybrydy, w tym plug-in. Samochód ma niewiele wspólnego z Koną Electric – ma znacznie mniejszy akumulator i słabszy silnik, ale przeważa pod względem zużycia energii – 11,5 kWh na 100 km, co przekłada się na zasięg ok. 310 km. Przewidziano dwa warianty wyposażenia. Wydajny polimerowy akumulator litowo – jonowy osiąga 80% stanu naładowania w przeciągu godziny podczas ładowania w stacji szybkiego ładowania (DC).
Hyundai Kona Electric
Wszechstronny nowy model Kona Electric jest pierwszym elektrycznym, subkompaktowym SUV-em na europejskim rynku. Imponujący zasięg napędu elektrycznego ok. 440km. Przyspieszenie od 0 do 100km/h w 7,6 sec. Wygodny wyświetlacz head-up.
FIAT 500 la Prima
Tryb szybkiego ładowania Fast Charge i dedykowana ładowarka Wallbox 500 do użytku domowego będą wyposażeniem standardowym. W cyklu miejskim zasięg nawet do 400 km (ponad 320 km zasięgu wg normy WLTP). Możliwa całodniowa jazda samochodem po mieście po 5 minutach ładowania.
TESLA
Model 3 Performance (dwa silniki, napęd AWD) – zasięg 530 km, prędkość maks – 261 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – 3,4 sekundy,
Model 3 Long Range (dwa silniki, napęd AWD) – zasięg 560 km, prędkość maks. – 233 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h -4,6 sekundy ,
Model 3 Standard Range Plus (jeden silnik, napęd RWD) – zasięg 409 km, prędkość maks. – 225 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h -5,6 sekundy,
Tesla Model S
Tesla Model S Performance (dwa silniki, napęd AWD) – zasięg 590 km, prędkość maks. -261 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h -2,6 sekundy ,
Model S Long Range (dwa silniki, napęd AWD) – zasięg 610 km, prędkość maks. -250 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – 3,8 sekundy.
Tesla Model X
Model X Performance (dwa silniki, napęd AWD) – zasięg 485 km, prędkość maks. -250 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – 2,9 sekundy,
Model X Long Range (dwa silniki, napęd AWD) – zasięg 505 km, prędkość maks. -250 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – 4,6 sekundy.
Tesle elektryczne w Polsce można także wypożyczać w firmie Qarson, założonej we Francji przez Polaka. Wynajem luksusu to wygodny element zapewnienia prestiżu i komfortu.
.
Skrót WLTP, pojawiający się w opisach aut oznacza Worldwide Harmonised Light Vehicles Procedury, czyli Światową Zharmonizowaną Procedurę Testów Pojazdów Lekkich
Opracował: Jerzy Czaplejewicz
N-E-T Ekspert
Fundacja Wspierania Ekologii “ECO FOR LIFE”